Bålprat i sauna
På en meget rengnfull og vindfull 22. juni inviterte Helse I Fri Luft, ved Kristine Nordland, Jørgen Ulriksen og Marianne Hustad, til Bålprat og Sauna i Fauna Sauna (Nordnorsk Badstuforening) i Bodø. Av hensyn til vær og vind var det ikke forsvarlig å tenne bål ute - slik vi i utgangspunktet hadde planlagt. Istedenfor bestemte vi oss for å gjennomføre hele bålpraten inne i badstua. Mens vi ventet på våre deltakere fikk og tid til litt kaffe og te prat i forkant i den nye “samlings-lokalet” til Fauna sauna.
Fauna sauna har vedfyrt badstu - og det ble en perfekt arena for bålprat. Tema i bålpraten var tilknytning – både til naturen og kulturen rundt oss. Før vi gikk inn i badstua demonstrere vi noen øvelser som brukes i EXIT - en metode for blant annet stressmestring med bakgrunn i kunst- og uttrykks terapi, vi gjorde “velkommen øvelsen”, “klar- runden” og noen “brometerøvelser”. Dette er øvelser som er fine å bruke for å presentere seg for hverandre - alle sier navnet sitt eter tur og blir ønsket velkommen av resten av gruppen. Dette er øvelser som bidrar til å se hverandre, tørre og bli sett, speile seg i hverandre og kunne sette mål på eksempelvis energinivå og humør.
Inne i badstua ledet Marianne oss gjennom en øvelse for å komme i kontakt med vår egen kropp gjennom pust og fokus, deretter kjente vi alle på et behov for å “hoppe i havet”, for så å virkelig kjenne på ro og kroppskontakt når vi igjen satte oss inn i badstua.
I sakte tempo fikk hver enkelt mulighet til å reflektere over spørsmålene:
• Hva er din favoritt måte å komme i kontakt med naturen?
• Når du var et barn, hva var din favorittplass å besøke i naturen?
• Hvor liker du å være i naturen – nå for tiden?
• Hvordan føler du deg når du er i naturen?
• Hvilke aktiviteter liker du å gjøre utendørs?
• Hvilke plasser i naturen og steder (naturelementer) føler du deg mest (til)knyttet til ?
• Hvordan viser du din kjærlighet til naturen?
• Hva sårer deg mest/ bekymrer deg mest i forhold til framtidsutsiktene til naturen og miljøet?
Gjennom disse spørsmålene fikk vi utvekslet historier og tanker knyttet til vårt “økologiske selv”, vår egen tilknytning til natur.
Arrangementet var helt gratis - og tilbakemeldingen fra oss som var der var at det var ei velig fin stund. Som alltid er det fint å samarbeide med Fauna Sauna - noe vi gjerne gjør igjen. Takk for denne gang!
Tekst og foto: Kristine Nordland